4. 12. 2023 Konference - Didaktika jako „design science“: Výzvy spojené s tvorbou učebních prostředí (7. 12. 2023) Další z cyklu oborovědidaktických konferencí se zaměřuje na témata spojená s konstrukcí učebních prostředí.
11. 10. 2023 Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě: Profese krizového interventa/krizové interventky na lince důvěry S čím se obrací žáci a žákyně na linku důvěry?Jakou pomoc jim mohou nabídnout? Co z toho vyplývá pro (budoucí) učitele? Tyto a další otázky budeme diskutovat s MgA. Hanou Regnerovou a Mgr. Tomášem Gillem v rámci interdisciplinárního semináře konaného dne 2. listopadu 2023 od 16:30 hod.
19. 4. 2023 Sada manuálů pro studenty učitelství a učitele z praxe V rámci projektu OP ZIP vznikla na Pedagogické fakultě sada manuálů pro studenty učitelství a učitele z praxe, jejichž cílem je vést studenty učitelství k reflektivnímu hodnocení různých aspektů vlastní výukové praxe či pregraduální přípravy za účelem jejich zlepšení.
14. 12. 2022 Konference - Oborové didaktiky: inventura (p)o velké přestávce Konference je připravována s cílem ohlédnout se za oborovědidaktickými aktivitami realizovanými v průběhu doznívající pandemie nemoci covid-19 a obnovit setkávání nad aktuálními oborovědidaktickými tématy.
9. 11. 2022 Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě: Specifika profese logopeda v pozici ředitele Jaká jsou specifika profese logopeda a jak se tato specifika v průběhu času proměňují? Tyto a další otázky budeme diskutovat s dr. Petrem Kopečným, ředitelem ZŠ a MŠ logopedická v rámci interdisciplinárního semináře konaného dne 29. listopadu 2022 od 15:00.
25. 5. 2022 Pozvánka na křest knihy "Povolání chirurg: Specifická pomáhající profese" Akce se uskuteční v úterý 7. 6. 2022 od 15:30 hod. v knihovně Pedagogické fakulty MU (Poříčí 31a, CVIDOS).
11. 3. 2022 Workshop: Was Kinder lesen soll(t)en. Ein Dialog zwischen Kinder- und Jugendliteraturforschung und Historischer Bildungsforschung (21.3.2022) Forscherinnen und Forscher zu Kinder- und Jugendliteratur und zu Schul- und Bildungsgeschichte näheren sich aus verschiedenen Perspektiven der Frage, was Kinder und Jugendliche in Vergangenheit und Gegenwart lesen sollten bzw. lesen sollen.
11. 1. 2022 Kniha přinášející lekce z pedagogiky Psát o výchově prý není trendy. Všichni už s tím přestali. Závažnost věci přitom je setrvale vysoká! Proto šestý svazek Munice přináší lekci z pedagogiky, z vědy, která je zároveň profesí, ale i praxí mnoha z nás. Vyskytuje se totiž všude tam, kde jeden nabízí pomocnou ruku druhému.
20. 12. 2021 Eva Minaříková obdržela grant Career Restart Mgr. Minaříková Eva, Ph.D. působící na IVŠV získala grant Career Restart určený pro vědce či vědkyně, kteří přerušili svou kariéru ve výzkumu. Cílem grantu je finančně podpořit opětovné začlenění vědců a vědkyň do výzkumu na Masarykově univerzitě.
10. 12. 2021 Ocenění pro Evu Ellederovou a Tomáše Janíka Absolventka doktorského studia na PdF MU Mgr. Ing. Eva Ellederová, Ph.D. a její školitel prof. Tomáš Janík působící na Institutu výzkumu školního vzdělávání získali Cenu prorektorky pro výzkum a doktorské studium za úspěšné studium a excelentní výsledky.
11. 10. 2021 Kniha o subjektivních teoriích a jednání učitelů Petr Koubek dělal na Institutu doktorát - důkladně a rád. Vzešla z toho kniha, která se může hodit v přípravném i dalším vzdělávání učitelů.
11. 8. 2021 Rozhovor o chibách… Na portále Pedagogické fakulty UP v Olomouci je k nahlédnutí rozhovor s Tomášem Janíkem. Tématem jsou „chiby“ ve vzdělávání a všechno možné, co s nimi souvisí.
6. 8. 2021 Kazuistika z učení se matematice V časopise zaměřeném na primární vzdělávání nám vyšla kazuistika o tom, s jakými problémy může být spojeno učení se sčítání s přechodem přes desítku.
15. 6. 2021 Kniha o rakouské reformně venkovských škol mezi 20. a 60. lety Historie rakouské reformy venkovských škol je v dnešní době už téměř zapomenuta, mezi 20. a 60. lety 20. století však byly tyto reformní snahy předmětem intenzivní debaty. Nově vydaná kniha tuto debatu obnovuje, a sice z pohledu učitelů a učitelek.
11. 6. 2021 Komentovaná bibliografie výstupů Institutu Pokud si chcete udělat přehled o výzkumech a publikacích našeho Institutu za 15 let jeho existence, nahlédněte do tohoto článku.
10. 6. 2021 Přehledová studie o videu v učitelském vzdělávání Ve spolupráci s kolegyněmi a kolegy z PdF JU jsme připravili přehled aktuálních domácích a zahraničních přístupy k využívání videa v učitelském vzdělávání.
17. 5. 2021 Knížka o mýtech ve vzdělávání Vyšel českých překlad publikace Mythen – Irrtümer – Unwahrheiten: Essays über das „Valsche“ in der Pädagogik. Najdete v ní sedm esejí k tématům výchovy, vzdělávání, školy, učitelů, žáků, vyučování a učení.
27. 2. 2021 Workshop Politische Zäsur und Wandel des Schulsystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs: Bilanzen und Perspektiven Politický zlom v systému, jako je ten, který se odehrál v zemích východní a střední Evropy v roce 1989, vede k významným změnám také ve školách.
6. 2. 2021 Článek o tom, kam se dívají učitelé během výuky Moderní technologie sledování očních pohybů nám poskytla možnost prozkoumat výuku z pohledu učitele. Přinesli jsme poznatky o rozložení pozornosti učitelů v prostoru a ukázali jsme počet a délku pohledů na žáky či závislost pohledu na pohlaví žáků, na školních výsledcích a na uspořádání třídy.
4. 8. 2020 Výsledky nového výzkumu mezi začínajícími učiteli Přinášíme výsledky výzkumu začínajících učitelů (absolventů Pedagogické fakulty MU), kteří působí v mateřských a základních školách.
28. 6. 2020 Knížka rozhovorů o pomáhajících profesích Ruku v ruce se snahou o výzkumné uchopení problematiky usilujeme o její popularizaci – knížka rozhovorů o pomáhajících profesích a jedním z takových pokusů.
28. 6. 2020 Článek o začínajících učitelích S výzkumem zaměřeným na profesní situaci začínajících učitelů jsme se dostali na stránky předního evropského časopisu v oblasti pedagogiky.
28. 6. 2020 Článek o videokazuistikách Přístup ke vzdělávání učitelů založený na didaktických videokazuistikách jsme prezentovali na konferenci v německé Hildesheimu – nyní je k tomu k dispozici i text.
28. 6. 2020 Kniha o kurikulu v zemích V4 O tom, jak se v uplynulých třech desetiletích vyvíjela kurikulární politika a kurikulum v Maďarsku, Polsku, v České republice a na Slovensku, píšeme v naší nové knize.
17. 1. 2020 Profesor Stefan Zehetmeier na Institutu V termínu od 20. do 22. ledna 2020 bude na Institutu profesor Stefan Zehetmeier z Univerzity v Klagenfurtu. Budeme s ním řešit možnosti dalšího vzdělávání učitelů v mezinárodní perspektivě.
16. 12. 2019 Kniha o výzkumně založeném učitelském vzdělávání Tuto knihu jsme dali dohromady s kolegy z fakult připravujícíh učitele v ČR, Norsku, Rakousku a Švýcarsku. Je o tom, jak se učitelé a učitelé učitelů mohou vzájemně podporovat při své práci.
8. 4. 2019 Právě vychází Nedělní pedagogické krasořeči Sbírka deseti reflexí k aktuálním pedagogickým problémům od Tomáše Janíka je zastřešena podtitulem O obratech a vyvažování ve výchově a vzdělávání. Přednáškové turné bude následovat.
20. 12. 2018 Vyšel nám článek v Journal of Curriculum Studies Na stránkách vůdčího mezinárodního časopisu v oblasti kurikulárních studií byly uveřejněny výsledky našeho výzkumu zaměřeného na didaktické formalismy ve výuce.
28. 11. 2018 Řada začínajících učitelů zvažuje změnu zaměstnání. Chybí jim podpora Přečtěte si článek k našemu výzkumu na online.muni.cz.